MOdel-Model Kajian Tindakan
MODEL KAJIAN TINDAKAN ( STEPHEN KEMMIS)
**** Masalah tidak diketahui. Kenapa ia berlaku
a. Tajuk kajian
b. Latar belakang kajian
c. Fokus/ isu/ perkara yang membangkitkan/ ingin melihat
d. Rancangan/ Rancangan tindakan/ Pelan
e. Pelaksanaan rancangan/ tindakan/ eksperimen
f. Refleksi
LINGKARAN 2
a. Perancangan/ rancangan tindakan masalah baik isu yang dipilih
b. Pelaksanaan/ Tindakan/ eksperimen/ semasa menjalankan tindakan
c. Perhatian/ dapatan data kajian/ kiraan statistik/ huraian dapatan
d. Refleksi/ perbincangan dapatan/ isu-isu yang dibaiki
MODEL KAJIAN TINDAKAN (KURT LEWIN)
**** Digunakan apabila masalah kajian telah diketahui.
a. Tajuk kajian
b. Latar belakang kajian
c. Fokus/ Isu/ Perkara yang membangkitkan/ Ingin melihat
d. Tindakan biasa/ Situasi isu sekarang/ Asal usul perkara/bacaan/ tidak puas
e. Perancangan/ Rancangan tindakan/ Pelan
f. Pelaksanaan rancangan/ tindakan/ eksperimen/ Semasa menjalankan tindakan
g. Perhatian/ dapatan data kajian/ kiraan statistik/ Huraian dapatan dalam jadualRefleksi/ perbincangan dapatan/ Isu-isu yang didapati/ sumbangan hasil
** Refleksi boleh wujud di mana-mana bahagian
MODEL KAJIAN TINDAKAN (JOHN ELLIOT)
Tujuan : untuk membuktikan sesuatu teori/ Model. Biasa digunakan oleh doktor perubatan.
a. Tajuk kajian
b. Latar belakang kajian
c. Kenalpasti idea/ Fokus/ Masalah kajian/ Teori
d. Tinjauan : Cara fakta dan analisis kenyataan
e. Perancangan Tindakan
Tindakan 1
Tindakan 2
Tindakan 3
Tindakan 4
Huraikan semua dapatan tindakan di atas, pelaksanaan dan kesannya.
f. Refleksi : Huraian kejayaan
MODEL KAJIAN TINDAKAN (EPRD)
a. Abstrak
b. Refleksi P & P
c. Isu keperihatinan / Fokus kajian
d. Objektif kajian
d.i. Objektif am
d.ii. Objektif khusus
e. Kumpulan sasaran
f. Pelaksanaan Kajian
f.i. Tinjauan masalah
f.ii. Analisis tinjauan masalah
f.iii. Tindakan yang dijalankan
f.iv. Pelaksanaan Tindakan dan pemerhatian/ Penilaian
f.iv.i. Pelaksanaan aktiviti 1 – Pemerhatian, Refleksi
f.iv.ii. Pelaksanaan aktiviti 2 – Pemerhatian, Refleksi
g. Refleksi kajian
g.i. Penilaian pencapaian tindakan
g.ii. Rumusan hasil dapatan kajian
g.iii. Refleksi proses P & P
h. Cadangan untuk kajian seterusnya.
Konsep Kajian Tindakan
Konsep Kajian Tindakan berasal daripada usaha seorang ahli psikologi sosial yang bernama Kurt Lewin pada tahun 1946. Beliau mulai menggunakan pendekatan Kajian Tindakan selepas Perang Dunia Kedua dalam usaha menyelesaikan pelbagai masalah dalam komuniti dan mengutamakan tiga idea Kajian Tindakan yang penting iaitu:
‘Action research is a three-step spiral process of (1) planning which includes reconnaissance; (2) taking action and ; (3) fact-finding about the result of the action’-Kurt Lewin (1947)
Ketiga-tiga idea ini merupakan asas pendekatan Kajian Tindakan yang menegaskan usaha kolaboratif atau usaha sama kumpulan dalam meningkatkan mutu prestasi kerja (Kemmis dan McTaggart:1988). Hal yang demikian mengatakan bahawa pendekatan kolaboratif membolehkan mereka meluaskan skop pertanyaan soalan yang lebih tepat dalam mendalami masalah kajian yang sedang dilakukan.
‘We consider the possibilities of emancipatory and collaborative action research with practitioner that will, in the final analysis, enable us to extend the evaluative question’
Selain daripada menggunakan pendekatan kolaboratif, usaha sama kumpulan dimana semua pendapat akan diterima bagi mendapatkan maklumat yang sebenar dan tepat dalam menganalisis data turut sama .
‘out responsibility to create spaces for critical conversations in which practitioners voices can be heard’
Terdapat dua prinsip kajian tindakan yang dinyatakan oleh Abdul Ghalib b. Yunus (2007) dapat menyokong asas kajian tindakan yang telah diperkenalkan oleh Kurt Lewin. Prinsip tersebut adalah;
I. Sebagai kegiatan kitaran / gelungan yang terdiri daripada beberapa langkah (a spiral of steps
II. Dijalankan secara individu atau kolaboratif oleh satu kumpulan guru yang berusaha bersama-sama untuk membawa perubahan dan memperbaiki amalan kerja mereka.
Kemudiannya pada tahun 1953, Idea Lewin telah diperkembang oleh Stephen Corey di Teachers College, Columbia University, New York sebagai pendekatan penyelidikan yang diselenggarakan oleh guru-guru di sekolah.
‘Action research is a process by which practitioner attempt to study their problem scientifically in order to guide, correct and evaluate their decisions and action’- Stephen Corey (1953)
John Elliot (1976) dan rakan-rakannya pula menggunakan kaedah ini dalam Ford Teaching Project di United Kingdom sebagai pendekatan membantu guru mengembangkan usaha inkuiri dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Kajian Tindakan di Eropah dilaksanakan sebagai sebahagian daripada usaha perubahan dan peningkatan mutu pendidikan di sekolah. Kemmis dan McTaggart telah mengembangkan Kajian Tindakan di Australia sebagai alat impirikal dan sistematik untuk meningkatkan prestasi guru di sekolah (Kemmis dan McTaggart:1988).
Sebagai kesimpulannya, definisi kajian tindakan boleh dinyatakan sepertimana yang penyataan yang dikeluarkan oleh North Central Regional Educational Laboratory
"Action research is inquiry or research in the context of focused efforts to improve the quality of an organization and its performance. It typically is designed and conducted by practitioners who analyze the data to improve their own practice. Action research can be done by individuals or by teams of colleagues. The team approach is called collaborative inquiry."-North Central Regional Education Laboratory.
Ianya merupakan satu usaha di bilik darjah yang bersifat cuba jaya dan berterusan. Penyertaan (pengurus sekolah, guru atau pelajar ) membuat intervensi dan langkah-langkah pembaikan dalam usaha mendapatkan perubahan dalam cara berfikir dan kesedaran yang baru. Usaha ini dilaksanakan dalam apa-apa jua keadaan dengan tujuan memperbaik amalan kerja, menambah kefahaman baru dan meningkatkan profesionalisme dalam profesion keguruan. (Hanipah Hussin : 2001)
Rekabentuk Kajian Tindakan
Ref: http://www.scribd.com/doc/10430809/Definisi-Kajian-Tindakank3
http://www.scribd.com/doc/19921730/Kajian-Tindakan-konsep
รูปแบบของสิว ผิวเป็นสิวง่าย สิววัยกระเตาะสิว
3 years ago
0 comments:
Post a Comment