Guru Pelatih:
- Untuk memahami situasi sebenar di sekolah sebagai panduan masa hadapan
- Sebagai rujukan untuk menangani masalah yang bakal dihadapi di sekolah
- Sebagai pembelajaran seumur hidup
- Untuk melatih diri sendiri menjadi seorang pendidik yang kreatif dan inovatif dalam proses pengajaran dan pembelajaran
- Untuk merancang proses pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian dan bermakna kepada pelajar di mana guru boleh mengaitkan pengajaran dengan kehidupan harian
Guru Novis:
- Mengenalpasti masalah yang dihadapi, punca-punca masalah dan cara-cara penambahbaikan
- Memperbaiki kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sedia ada supaya menyesuaikan dengan tahap penguasaan dan kebolehan pelajar
- Pembelajaran seumur hidup
- Melahirkan model insan yang mempunyai jati diri yang kuat, berketrampilan, berkeperibadian mulia, berpengetahuan dan berkemahiran tinggi selaras dengan keperluan negara maju 2020
- Meningkatkan interaksi sesama guru dan antara guru dengan pelajar
Guru berpengalaman:
- Hasil dapatan dari kajian tindakan dijadikan sumber rujukan kepada guru pelatih dan guru novis
- Pembelajaran seumur hidup
- Menggalakkan guru menyelesaikan masalah amalan harian dengan membuat refleksi bagi mendapatkan idea dan strategi baru dalam dalam usaha membawa kemajuan dan pembaharuan
- Menggalakkan guru menyelidik amalan-amalan yang ingin diperbaiki dalam kerja mereka dalam kelas untuk membaiki tindakan dan menilai hasil dan keberkesanan usaha itu
- Menambahbaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sedia ada hingga mantap supaya berkesan kepada pelajar
Tujuan pemilihan tajuk:
- Memberi peluang kepada pelajar belajar antara satu sama lain.
- Meningkatkan keyakinan diri pelajar dalam membentangkan hasil kerja mereka depan kelas dan proses pengajaran rakan-rakan yang lain tentang tajuk yang diberikan.
- Meningkatkan kefahaman pelajar melalui penerokaan sendiri terhadap tajuk yang diberikan.
- Melatih kemahiran memimpin pelajar dengan bekerja dalam kumpulan contoh dari segi pembahagian tugasan, pengurusan masa, pemilihan strategi pelaksanaan dan membuat keputusan.
- Melatih kemahiran interaksi sosial pelajar dari segi pemberian pendapat tentang pembentangan atau jawapan rakan-rakan dan penerimaan pendapat atau komen orang lain.
- Mengalakkan kerjasama antara pelajar.
- Membentuk proses P&P yang menyeronokkan dan bermakna kepada pelajar.
0 comments:
Post a Comment